Metadateren voor onderwijs

Ons doel is dat alle mensen die aan onderwijs werken op het juiste moment bij de juiste informatie, inspiratie en collega’s terecht komen.

Dat betekent dat de content die we zelf delen goed vindbaar moet zijn én dat we gericht willen doorverwijzen naar belangrijke content op websites van partners. Goede en congruente metadata is de sleutel en alleen samen kunnen we die met succes ontwikkelen en gebruiken.

Wat we doen

Binnen Education Warehouse hebben we een uitgebreide werkwijze ontwikkeld om te zorgen dat de praktijkvoorbeelden die wij verspreiden via delen.meteddie.nl op het juiste moment worden gevonden. Dit is een continu proces omdat zoektermen steeds veranderen op basis van trends en behoeften. We metadateren dus niet alleen bij het plaatsen, maar passen metadata van alle praktijkvoorbeelden ook steeds aan, zodat ze nu en in de toekomst gevonden worden.

Voor onze basisset van metadata maken we gebruik van bestaande bronnen, zoals de begrippenlijst van wij-leren.nl en de onlangs gelanceerde begrippensetindex van Kennisnet. Deze vullen we aan op basis van de inbreng van educatieteams bij het delen van hun ervaringen via delen.meteddie.nl en op basis van ons onderzoek naar behoeften en trends.

Daarnaast werken we samen en wisselen we data en inzichten uit met partners. Zo voorkomen we dubbel werk en zorgen we dat we makkelijk, snel en gericht naar elkaars content kunnen doorlinken.

Wat we doen

Binnen Education Warehouse hebben we een uitgebreide werkwijze ontwikkeld om te zorgen dat de praktijkvoorbeelden die wij verspreiden via delen.meteddie.nl op het juiste moment worden gevonden. Dit is een continu proces omdat zoektermen steeds veranderen op basis van trends en behoeften. We metadateren dus niet alleen bij het plaatsen, maar passen metadata van alle praktijkvoorbeelden ook steeds aan, zodat ze nu en in de toekomst gevonden worden.

Voor onze basisset van metadata maken we gebruik van bestaande bronnen, zoals de begrippenlijst van wij-leren.nl en de onlangs gelanceerde begrippensetindex van Kennisnet. Deze vullen we aan op basis van de inbreng van educatieteams bij het delen van hun ervaringen via delen.meteddie.nl en op basis van ons onderzoek naar behoeften en trends.

Daarnaast werken we samen en wisselen we data en inzichten uit met partners. Zo voorkomen we dubbel werk en zorgen we dat we makkelijk, snel en gericht naar elkaars content kunnen doorlinken.

Voortgang

  • 2018

    Start

    We starten met het delen van praktijkvoorbeelden en het metadateren daarvan bij de lancering van de eerste versie van ons uitwisselplatform ontwikkelpraktijken.nl.

  • 2019

    Slag 1

    In 2019 professionaliseren we onze werkwijze door bestaande begrippenlijsten toe te voegen en alle eerder geplaatste content bij te werken aan de hand van onze analytics en voortschrijdend inzicht.

    2019

  • zomer 2020

    Slag 2

    Op basis van de nu veel uitgebreidere analytics optimaliseren we onze bestaande metadataset en beginnen we met het beschrijven van relaties tussen begrippen. Ook zetten we een eerste stap richting het automatisch toekennen van tags door regels en definitons of done te formuleren. Hier smelten IT en Onderwijskunde samen. Om onze werkwijze te professionaliseren bouwen we een digitale werkbank om de metadata toe te kennen en continu te werken aan de doorontwikkeling van onze metadataset.

  • najaar 2020

    Slag 3 met partners

    In een eerste sessie met verschillende partners presenteren we onze werkwijze en interactieve metadataset. Samen zetten we een strategie op om deze werkwijze en set door te ontwikkelen.

    najaar 2020

Voortgang

  • 2018

    Start

    We starten met het delen van praktijkvoorbeelden en het metadateren daarvan bij de lancering van de eerste versie van ons uitwisselplatform ontwikkelpraktijken.nl.

  • 2019

    Slag 1

    In 2019 professionaliseren we onze werkwijze door bestaande begrippenlijsten toe te voegen en alle eerder geplaatste content bij te werken aan de hand van onze analytics en voortschrijdend inzicht.

    2019

  • zomer 2020

    Slag 2

    Op basis van de nu veel uitgebreidere analytics optimaliseren we onze bestaande metadataset en beginnen we met het beschrijven van relaties tussen begrippen. Ook zetten we een eerste stap richting het automatisch toekennen van tags door regels en definitons of done te formuleren. Hier smelten IT en Onderwijskunde samen. Om onze werkwijze te professionaliseren bouwen we een digitale werkbank om de metadata toe te kennen en continu te werken aan de doorontwikkeling van onze metadataset.

  • najaar 2020

    Slag 3 met partners

    In een eerste sessie met verschillende partners presenteren we onze werkwijze en interactieve metadataset. Samen zetten we een strategie op om deze werkwijze en set door te ontwikkelen.

    najaar 2020

Opbrengst tot nu toe

600

begrippen in de interactieve metadataset

Opbrengst tot nu toe

600

begrippen in de interactieve metadataset

Met wie

Dit project is door ons geïnitieerd en wordt uitgevoerd in samenwerking met de volgende partners uit onze onderwijsverslimmers alliantie: Mevolution, VO-Content, Wij-leren.nl en Edualdo. Het project wordt niet apart gefinancierd, maar uitgevoerd op basis van onze overeenkomstige missie en werkzaamheden.

Vanuit Education Warehouse werken aan dit project: Puck, Manon, Marte, Bo, Renate, Pien, Remco en Alette.

Ook meedoen? Neem contact op!

Met wie

Dit project is door ons geïnitieerd en wordt uitgevoerd in samenwerking met de volgende partners uit onze onderwijsverslimmers alliantie: Mevolution, VO-Content, Wij-leren.nl en Edualdo. Het project wordt niet gefinancierd en uitgevoerd op basis van onze overeenkomstige missie en werkzaamheden.

Vanuit Education Warehouse werken aan dit project: Puck, Manon, Marte, Bo, Renate, Pien, Remco en Alette.

Ook meedoen? Neem contact op!